Tisztelt Felhasználó!
A hálózati szolgáltatónál végzett, előre tervezett karbantartás miatt az Oktatási Hivatal publikus szolgáltatásai nem lesznek elérhetők.
Előre tervezett karbantartás – Oktatási Hivatal (2022. 05. 26.)
Kezdete: 2022. 05. 26. 20:00. Vége: 2022. 05. 26. 23:00
MORZSÁK
TARTALOM:Kényszerintézkedések (személlyel kapcsolatos)
Létrehozva: 2010. január 16.
Módosítás: 2022. április 26.
Forrás: Magyarország.hu
Címkék
Cikk
A kényszerintézkedések az eljárás alanyainak magánszférájába való beavatkozást jelentik, illetve az eljárás sikerességét előmozdító cselekmények tartoznak e fogalom alá. Tehát ezek nem büntetések, nem szankciók. Ebben a csoportban az őrizetbe vétel, az előzetes letartóztatás, a lakhelyelhagyási tilalom, a házi őrizet, a távoltartás, az ideiglenes kényszergyógykezelés, az intézkedés a külföldre utazási tilalom biztosítására, az elővezetés, motozás, ujj- és tenyérnyomat, DNS-mintavétel és a bíróság elé állítás kerül bemutatásra.
Cikk:
Válasszon ügyleírást:
Letartóztatás
Elrendelésének feltételei
A letartóztatás tartama
A letartóztatás végrehajtása
Jogorvoslati és felülvizsgálati lehetőségek
A letartóztatás megszűnése és megszüntetése
A kártalanítás szabályai
A letartóztatás a terhelt személyi szabadságának bírói elvonása a jogerős ügydöntő határozat meghozatala előtt.
Elrendelésének feltételei
A 2018. július 1-jén hatályba lépett új büntetőeljárási törvény, a 2017. évi XC. törvény (a továbbiakban: Be.) XLV. fejezete a személyi szabadságot érintő kényszerintézkedések általános szabályai között határozza meg ezek elrendelésének általános és különös feltételeit, amelyek fennállása vagy hiánya a kényszerintézkedés tárgyában hozott döntés alapját képezi. Személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedés elrendeléséről - a vádemelés előtt az ügyészség indítványára - a bíróság határoz.
A személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedések új rendszerében személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedés akkor rendelhető el, ha az alább részletezett általános feltételek mindegyike, ezen kívül a különös feltételek valamelyike - azok közül legalább egy - fennál.
Általános és konjunktív feltételek:
A terhelttel szemben személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedés akkor rendelhető el, tartható fenn és hosszabbítható meg, ha
- az eljárás szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény miatt van folyamatban,
- a terhelt bűncselekmény elkövetésével megalapozottan gyanúsítható vagy vele szemben vádat emeltek,
-
a személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedés céljának eléréséhez ez szükséges, és az elérni kívánt cél más módon nem biztosítható.
Különös vagylagos feltételek:
Személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedés rendelhető el
-
a terhelt jelenlétének biztosítása érdekében, ha
- megszökött, szökést kísérelt meg, vagy a bíróság, az ügyészség vagy a nyomozó hatóság elől elrejtőzött, illetve
- megalapozottan feltehető, hogy a büntetőeljárásban elérhetetlenné válna, így különösen megszökne, elrejtőzne;
-
a bizonyítás megnehezítésének vagy meghiúsításának megakadályozása érdekében, ha
- a terhelt a bizonyítás meghiúsítása érdekében a büntetőeljárásban részt vevő vagy más személyt megfélemlített, jogellenesen befolyásolt, vagy tárgyi bizonyítási eszközt, elektronikus adatot, vagy vagyonelkobzás alá eső dolgot megsemmisített, meghamisított vagy elrejtett, illetve
- megalapozottan feltehető, hogy a terhelt a bizonyítást veszélyeztetné, így különösen a büntetőeljárásban részt vevő vagy más személyt megfélemlítene, jogellenesen befolyásolna, tárgyi bizonyítási eszközt, elektronikus adatot vagy vagyonelkobzás alá eső dolgot megsemmisítene, meghamisítana vagy elrejtene;
-
a bűnismétlés lehetőségének megakadályozása érdekében, ha
- a terhelt a gyanúsítotti kihallgatását követően az eljárás tárgyát képező bűncselekményt folytatta, vagy a gyanúsítotti kihallgatását követően elkövetett újabb, szabadságvesztéssel büntetendő szándékos bűncselekmény miatt gyanúsítottként hallgatták ki, illetve
-
megalapozottan feltehető, hogy a terhelt a megkísérelt vagy előkészített bűncselekményt véghezvinné, az eljárás tárgyát képező bűncselekményt folytatná vagy szabadságvesztéssel büntetendő újabb bűncselekményt követne el.
A Be. meghatározza továbbá, hogy a letartóztatás a terhelt jelenlétének biztosítása, a bizonyítás megnehezítésének vagy meghiúsításának megakadályozása, illetve a bűnismétlés megakadályozása érdekében rendelhető el, ha különösen
- a bűncselekmény jellegére;
- a nyomozás állására és érdekeire;
- a terhelt személyi és családi körülményeire;
- a terhelt és a büntetőeljárásban részt vevő vagy más személy viszonyára; valamint
- a terhelt büntetőeljárás előtt és az eljárás során tanúsított magatartására
tekintettel a személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedéssel elérni kívánt cél távoltartással, illetve bűnügyi felügyelettel nem biztosítható. Ez a rendelkezés hivatott biztosítani, hogy a letartóztatás mint a legszigorúbb kényszerintézkedés elrendelésére csak a legvégső esetben kerülhessen sor.
Fontos garanciális szabály, hogy a letartóztatás elrendelése előtt a gyanúsítottnak és a védőnek biztosítani kell azoknak az ügyiratoknak a megismerését, amelyekre az indítványban hivatkoznak, azaz a letartóztatásról döntő ülésen a védelemnek meg kell kapnia a lehetőséget, hogy a letartóztatást érdemben vitathassa. A letartóztatás meghosszabbítása esetén a gyanúsítottnak és a védőnek azoknak az ügyiratoknak a megismerését is biztosítani kell, amelyek a letartóztatás tárgyában hozott legutóbbi döntést követően keletkeztek.
A letartóztatás tartama
Elrendelése előtt a nyomozási bíró ülést tart, amelyen a terheltet az ügyész jelenlétében meghallgatja.
A vádemelés előtt elrendelt letartóztatás az elsőfokú bíróságnak a tárgyalás előkészítése során hozott határozatáig, de legfeljebb egy hónapig tart. A letartóztatást a bíróság a letartóztatás elrendelésétől számított egy év elteltéig alkalmanként legfeljebb három hónappal, ezt követően alkalmanként legfeljebb két hónappal meghosszabbíthatja.
A vádemelést követően az elsőfokú bíróság által elrendelt vagy fenntartott letartóztatás az elsőfokú bíróság ügydöntő határozatának kihirdetéséig tart. Az elsőfokú bíróság által az ügydöntő határozat kihirdetése után elrendelt vagy fenntartott, illetőleg a másodfokú bíróság által elrendelt letartóztatás a másodfokú eljárás befejezéséig, a másodfokú bíróság által az ügydöntő határozat kihirdetése után elrendelt vagy fenntartott, illetve a harmadfokú bíróság által elrendelt letartóztatás a harmadfokú eljárás befejezéséig, de mindegyik esetben legfeljebb a nem jogerős ítélettel kiszabott szabadságvesztés tartamáig tart.
A letartóztatás legfeljebb
- egy évig tart, ha a terhelttel szemben három évnél nem súlyosabb,
- két évig tart, ha a terhelttel szemben öt évnél nem súlyosabb,
- három évig tart, ha a terhelttel szemben tíz évnél nem súlyosabb,
szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény miatt van folyamatban eljárás.
A fenti szabály alól kivételt képez, azaz a letartóztatás maximális tartamának nincs, illetve nem alkalmazható a felső határa az ügydöntő határozat kihirdetése után elrendelt vagy fenntartott letartóztatás esetén; ha a másodfokú vagy a harmadfokú bíróság hatályon kívül helyező végzése elleni fellebbezés elbírálása iránti eljárás van folyamatban; vagy ha hatályon kívül helyezés folytán megismételt eljárás van folyamatban.
Ha a terhelttel szemben életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény miatt van folyamatban eljárás, akkor a letartóztatás tartamának felső határa további egy évvel meghosszabbodik, azaz legfeljebb hat évig tart, az alábbi esetekben:
- a vádemelésre bűnszervezetben elkövetett bűncselekmény miatt került sor;
- a vádemelést követően az Európai Unió tagállamán kívüli országot érintő bűnügyi jogsegélykérelem előterjesztése volt szükséges;
- a vádemelésre terrorcselekmény bűntette miatt került sor;
- a vádemelésre előre kitervelten, nyereségvágyból, több ember sérelmére elkövetett vagy a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (Btk.) 160. § (7) bekezdés a) pontjára figyelemmel a (2) bekezdés l) pontjában meghatározott emberölés bűntette miatt került sor;
-
a bíróság megállapítja, hogy a letartóztatásban lévő terhelt a vádemelést követően megszökött, szökést kísérelt meg, illetve bizonyítás meghiúsítása érdekében a büntetőeljárásban részt vevő vagy más személyt megfélemlített, jogellenesen befolyásolt vagy tárgyi bizonyítási eszközt, elektronikus adatot, vagy vagyonelkobzás alá eső dolgot megsemmisített, meghamisított vagy elrejtett.
A letartóztatás végrehajtása
A letartóztatást büntetés-végrehajtási intézetben - kivételes esetben az ügyészség rendelkezése alapján rendőrségi fogdában - kell végrehajtani, ha az eljárási cselekmények elvégzése ezt indokolttá teszi. Ennek tartama legfeljebb összesen hatvan nap lehet.
Jogorvoslati és felülvizsgálati lehetőségek
A nyomozási bíró letartóztatást elrendelő határozata ellen az ügyészség, a gyanúsított és a védő jelenthet be fellebbezést. Az ülésen közölt határozat elleni fellebbezést a kihirdetés után nyomban be kell jelenteni. Az a fellebbezésre jogosult, aki a határozat kihirdetésén nem volt jelen, a fellebbezését az üléstől számított három napon belül jelentheti be. Az ügyiratok alapján hozott határozat ellen a fellebbezést a jogosult a kézbesítéstől számított három napon belül jelentheti be. A fellebbezést a törvényszék másodfokú tanácsa főszabály szerint tanácsülésen bírálja el.
Ha azonban a nyomozási bíró letartóztatás elrendelésére irányuló indítványt elutasítja - ideértve azt is, ha a bíróság a letartóztatás helyett bűnügyi felügyeletet, illetve távoltartást rendel el - az ügyészség, a terhelt, illetve a védő a jogorvoslati nyilatkozatával egyidejűleg indítványozhatja, hogy a fellebbezést ülésen bírálják el.
Ebben az esetben a törvényszék másodfokú tanácsa a fellebbezés elbírálására ülést tart.
A letartóztatás a fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható; a megszüntetése miatt bejelentett ügyészi fellebbezés ugyanakkor halasztó hatályú, ha a megszüntetést nem az ügyészség indítványozta.
A letartóztatás megszűnése és megszüntetése
Mint ahogyan a személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedések elrendelésének feltételeit, a megszűnésükre és megszüntetésükre vonatkozó rendelkezéseket is az általános szabályok között tartalmazza a Be.
Így a személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedés megszűnik, ha
- a tartama meghosszabbítás vagy fenntartás nélkül lejárt,
- a nyomozás határideje lejárt és vádemelésre nem került sor,
- az eljárást megszüntették vagy felfüggesztették,
-
az eljárást jogerősen befejezték.
A személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedést meg kell szüntetni, ha
- az elrendelésének oka megszűnt,
- helyette más személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedést rendeltek el, vagy
-
más ügyben a terhelt letartóztatását vagy előzetes kényszergyógykezelését rendelték el.
A bíróságnak, az ügyészségnek és a nyomozó hatóságnak arra kell törekednie, hogy a személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedés a lehető legrövidebb ideig tartson.
A letartóztatást a bíróság szünteti meg, és azt a vádemelés előtt az ügyészség is megszüntetheti.
Abban az esetben, ha a terhelttel szemben életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény miatt van folyamatban eljárás és a bíróság kizárólag a letartóztatás tartama felső határának eltelte miatt bűnügyi felügyeletet rendel el, akkor a terhelt számára előírja, hogy meghatározott lakást, egyéb helyiséget vagy ahhoz tartozó bekerített helyet nem hagyhat el engedély nélkül, illetve a bűnügyi felügyelet végrehajtására alkalmas lakóhellyel nem rendelkező terhelt számára előírja, hogy a bűnügyi felügyeletet az állam által biztosított szálláshelyen töltse. Ezekben az esetekben nem engedélyezhető, hogy a terhelt a számára kijelölt helyet munkavégzés céljából elhagyja.
A kártalanítás szabályai
Kártalanítás jár a letartóztatásért, valamint az elrendelését megelőzően elrendelt őrizetért, ha az ügyészség vagy a nyomozó hatóság az eljárást azért szüntette meg, mert
- a cselekmény nem bűncselekmény;
- azt nem a gyanúsított követte el;
- a rendelkezésre álló adatok, illetve bizonyítási eszközök alapján nem volt megállapítható bűncselekmény elkövetése, vagy az elkövető büntethetőségét, illetve a cselekmény büntetendőségét kizáró ok volt megállapítható;
- a rendelkezésre álló adatok, illetve bizonyítási eszközök alapján nem volt megállapítható, hogy a bűncselekményt a gyanúsított követte el;
-
elévülés folytán a büntethetőség megszűnt, illetve a cselekményt már jogerősen elbírálták.
Kártalanítás jár továbbá a letartóztatásért, valamint az elrendelését megelőzően elrendelt őrizetért, ha a bíróság
- a terheltet jogerősen felmentette (kivéve, ha kényszergyógykezelését rendelte el);
-
az eljárást jogerős ügydöntő végzésében azért szüntette meg, mert
- elévülés miatt a vádlott büntethetősége megszűnt,
- az ügyészség a vádat ejtette, vagy
- a cselekményt már jogerősen elbírálták;
-
az eljárást véglegessé vált nem ügydöntő végzésében azért szüntette meg, mert
- a magánindítvány, a feljelentés, vagy a legfőbb ügyésznek törvényben meghatározott rendelkezése hiányzott,
- a vádat nem az arra jogosult emelte, vagy
- a vád nem vagy hiányosan tartalmazta a törvényes elemeket, és emiatt a vád érdemi elbírálásra alkalmatlan;
- a terhelt bűnösségét jogerősen megállapította, és
Kártalanítás jár a letartóztatásért, valamint az elrendelését megelőzően elrendelt őrizetért akkor is, ha a bíróság a terhelt bűnösségét jogerősen megállapította és annak tartama meghaladja a jogerősen kiszabott
- szabadságvesztés, elzárás, közérdekű munka vagy javítóintézeti nevelés tartamát, illetve
-
pénzbüntetés napi tételeinek számát.
Nincs helye ugyanakkor kártalanításnak, ha a terhelt:
- elrejtőzött, megszökött vagy szökést kísérelt meg, illetve az elfogására irányuló intézkedés alól kivonta magát vagy azt megkísérelte,
- a tényállás megállapításának meghiúsítása érdekében bűncselekményt követett el, és ezt jogerős ügydöntő határozat megállapította,
- a hatóságok megtévesztésére törekedett a büntetőeljárás megindulásáról való tudomásszerzését követően, és ezzel neki felróhatóan okot szolgáltatott arra, hogy a bűncselekmény megalapozott gyanúja reá terelődjék, és letartóztatását elrendeljék, meghosszabbítsák vagy fenntartsák,
- letartóztatását a távoltartás és a bűnügyi felügyelet magatartási szabályainak ismételt és súlyos megszegése miatt rendelték el,
-
perújítás során való felmentése, enyhébb büntetésre ítélése, próbára bocsátása, számára jóvátételi munka végzésének előírása vagy megrovásban részesítése, illetve az eljárás vele szemben való megszüntetése megtörtént, de az alapügyben elhallgatta azokat a tényeket vagy bizonyítékokat, amelyeken a perújítás során hozott ítélet alapul.
A kártalanítási igény a kártalanítást igénylő választása szerint egyszerűsített kártalanítási eljárásban vagy kártalanítási perben az állammal szemben érvényesíthető. A kártalanítást igénylő a kártalanítást megalapozó határozat vele történő közlésétől számított egy éven belül érvényesítheti a kártalanítási igényét. E határidő elmulasztása jogvesztő. Ha a kártalanítást igénylő terhelt a kártalanítási eljárás lefolytatása alatt meghal, örököse a terhelt halálától számított hat hónapon belül kérheti az eljárás folytatását. E határidő elmulasztása szintén jogvesztő.
Az egyszerűsített kártalanítási eljárás keretében a kártalanítást igénylő a szabadság alaptalan korlátozásáért, illetve elvonásáért járó, kormányrendeletben meghatározottak szerint számított összegű kártalanítást igényelhet. Az egyszerűsített kártalanítási eljárás célja, hogy a kártalanítást igénylő és az igazságügyért felelős miniszter között megállapodás jöjjön létre, amely alapján a kártalanítást teljesíteni kell.
Az egyszerűsített kártalanítási eljárás részletes szabályait a 138/2018. (VII. 26.) Korm. rendelet
tartalmazza.
A kártalanítási perben a szabadság alaptalan korlátozása, illetve elvonása miatt bekövetkezett kár megtérítése, illetve nem vagyoni sérelemért járó sérelemdíj követelhető. A kártalanítási perben a kártalanítás módjára és mértékére a Polgári Törvénykönyvről szóló törvénynek a kártalanításra és a sérelemdíjra
vonatkozó rendelkezéseit a Be.-ben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
A kártalanítási pert keresetlevéllel kell megindítani, amelyben meg kell jelölni a kártalanítási igény összegét, az igényt megalapozó bizonyítékokat, és csatolni kell az igényt alátámasztó okiratokat.